-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38475 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

شفاعت چيست ؟ آيا شفاعت مستلزم تغيير در ارادهء خداوند نيست ؟ آيا شفاعت نوعي استثنا وبي عدالتي محسوب نمي شود؟

برادر گرامي ! از اين كه با ما مكاتبه نموديد سپاسگزاريم . از مادهء به معني جفت , درمقابل به معني طاق , است . علت اين كه به وساطت شخص براي نجات گناهكار گفته مي شود, اين است كه مقام و موقعيت شفاعت كننده , و نيروي تأثير او يا عوامل نجاتي كه در وجود شفاعت شونده هست , ضميمه و جفت مي شوند و هر دو به كمك هم , موجب خلاصي شخص گناهكار مي گردند. به عبارت ديگر, شفاعت كمك كردن اولياي خدا است با اذن خدا, به افرادي كه در عين گناهكار بودن , پيوند معنوي خود را با خداوند و پيوند معنوي خويش را با اولياي خدا قطع نكرده اند.(1)

شفاعت اقسامي دارد كه برخي از آنها نادرست و ظالمانه است و در دستگاه الهي وجود ندارد, ولي برخي صحيح و عادلانه است و وجود دارد. شفاعت غلط بر هم زنندهء قانون و ضد آن است , ولي شفاعت صحيح , حافظ و تأييدكننده قانون است , نوع نادرست شفاعت كه به دلايل عقلي و نقلي مردود شناخته شده , اين است كه گناهكار بتواندوسيله اي برانگيزد و به توسط آن از نفوذ حكم الهي جلوگيري كند.

شفاعت صحيح , نوعي ديگر از شفاعت است كه در آن نه استثنا و تبعيض وجود دارد و نه نقض قوانين و نه مستلزم تغيير در ارادهء خالق است . قرآن اين نوع شفاعت را صريحاً تأييد كرده است .

شفاعت صحيح , وساطت در مغفرت بخشودن گناهان است . اين معناي شفاعت است كه آماج اشكال ها وايرادهاي منتقدان و منكران قرار گرفته است .(2)

اينك بايد بررسي شود مغفرت الهي چه ارتباطي با شفاعت دارد. مغفرت الهي مانند هر رحمت ديگر داراي نظام و قانون است و امكان ندارد هيچ يك از جريان هاي رحمت پروردگار بدون نظام انجام گيرد. به همين دليل مغفرت پروردگار هم بايد از طريق نفوس انسان هاي كامل و ارواح بزرگ انبيا و اوليا به گناهكاران برسد و اين لازمهء نظام داشتن جهان است . به همان دليلي كه رحمت وحي بدون واسطه انجام نمي گيرد و همهء مردم از جانب خدا به نبوت برانگيخته نمي شوند و هيچ رحمت ديگر هم بدون واسطه واقع نمي شود, رحمت و مغفرت هم بي واسطه ممكن نيست تحقق پيدا كند. وقتي كسي مغفرت خدا را بپذيرد, مباني محكم عقلي , او را ناچار مي سازد كه بگويد جريان مغفرت بايد از مجراي يك عقل كلي يا يك نفس كلي يعني عقل و نفسي كه داراي مقام ولايت كليهء الهيه است , صورت گيرد.امكان ندارد كه فيض الهي بيرون از قانون و حساب به موجودات برسد.(3)

مادهء در قرآن با تمام مشتقات خود سي بار در سوره هاي مختلف و گوناگون به طور نفي و اثبات واردشده است , كه حاكي از اهميت موضوع است . نتيجه گيري صحيح از آيات شفاعت به اين بستگي دارد كه تمام آيات شفاعت به دقت مورد بررسي قرار گيرد و از مجموع , نيتجهء واحدي كه هدف همهء آيات است گرفته شود.(4)

از قرآن كريم و روايات معتبر چنين استنباط مي شود كه وسيلهء مغفرت تنها يك روح كلي نيست , بلكه نفوس كلي و جزئي بشري , با اختلاف مراتبي كه دارند, هر كدام سهمي از شفاعت دارند. با توجه به اين كه شفاعت , مغفرت الهي است كه وقتي به خداوند كه منبع و صاحب خيرها و رحمت ها است , نسبت داده مي شود, با نام مغفرت خوانده مي شود و هنگامي كه به وسايط و مجاري رحمت منسوب مي گردد, نام مي گيرد, واضح است كه هرشرطي براي شمول مغفرت هست , براي شمول شفاعت نيز هست .(5)

شفاعت واقعي از خدا شروع مي شود, به اين معنا كه خداوند برانگيزانندهء وسيله يعني شفيع است و انبيا و اوليا ومقربان الهي از ناحيهء خداوند شفاعت مي كنند و خدا است كه آن ها را وسيله قرار داده است . قرآن كريم مي فرمايد: .(6)

به طور كلي , توسل به وسايل و اسباب با توجه به اين كه خدا است كه سبب را آفريده و او است كه سبب را سبب قرار داده و از ما خواسته است از اين وسايل و اسباب استفاده كنيم , شرك نيست , بلكه عين توحيد است .

هنگامي كه انسان متوسل مي شود يا استشفاع مي كند, بايد توجهش به خدا و از خدا به شفيع باشد و چون خداخواسته و رضايت داده است , شفيع شفاعت مي كند.

فعل خدا, داراي نظام است . اگر كسي بخواهد اعتنا به نظام آفرينش نداشته باشد, گمراه است . به همين جهت خداي متعال گناهكاران را ارشاد فرموده است كه درِ خانهء رسول اكرم 6روند و علاوه بر اين كه طلب مغفرت مي كنند, از آن بزرگوار بخواهند براي ايشان طلب مغفرت كند.

با توضيحاتي كه داده شد, شفاعت نه با توحيد عبادي منافات دارد و نه با توحيد ذاتي , زيرا رحمت شفيع چيزي جز پرتوي از رحمت خدا نيست و براگيختن شفاعت و رحمت از ناحيهء پروردگار است و در شفاعت صحيح اساساًاين تصور راه ندارد كه خدا تحت تأثير قرار گيرد, زيرا شفاعت صحيح با اذن او و به امر او است .(7)

در شفاعت و هم چنين در مغفرت , استثنا و بي عدالتي وجود ندارد. رحمت پروردگار نامحدود است و هر كه محروم است از آن جهت است كه قابليت را به كلي از دست داده ; يعني محروميت از ناحيهء قصور قابل است . حقيقت شفاعت جز اين نيست كه رحمت گستردهء خدا و مغفرت او از طريق اولياي الهي كه حاملان فيض و وسايط رحمت هستند, به افراد گناهكار كه لياقت بخشايشگري او را دارند برسد.(8)

(پـاورقي 1.آيت اللّه جعفر سبحاني , منشور جاويد, ج 8 ص 3

(پـاورقي 2.استاد شهيد مرتضي مطهري , عدل الهي , ص 273

(پـاورقي 3.همان , عدل الهي , ص 278

(پـاورقي 4.آيت اللّه جعفر سبحاني , منشور جاويد, ج 8 ص 29

(پـاورقي 5.استاد شهيد مرتضي مطهري , همان , ص 279

(پـاورقي 6.مائده (5 آيهء 35

(پـاورقي 7.استاد شهيد مرتضي مطهري , همان , ص 285 با تلخيص .

(پـاورقي 8.آيت اللّه جعفر سبحاني , منشور جاويد, ج 8 ص 75

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.